Fokus på rettigheder og konventioner
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter de grundlæggende rettigheder for alleSkolen og omverdenen
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, hvor vi gør en positiv forskel for omverdenen; det store fællesskab, vi er en del af.Skolen som forebyggende indsats
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der forebygger problemer med store konsekvenser for individet og samfundet.Skolen til fremtiden
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der gør, at vores skole udvikles med henblik på at forberede og give eleverne kompetencer til det liv og arbejdsliv, de vil opleve i en nærtstående fremtid.skolens mangfoldighed
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter optag og udvikling af alle børn og unge, uanset social baggrund.Skolens rummelighed og resultater
Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter ansvarligt optag og positiv udvikling af alle elever, uanset deres faglige, fysiske eller psykiske udgangspunkt.Vi har som
målsætning at have aktiviteter og indsatser, der understøtter kvalificerede
uddannelsesvalg og fremmer, at eleverne går videre i uddannelse.
Vores
aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at
undervise, oplyse og vejlede i forhold til uddannelse og job
–
at
eleverne oplever forskellige uddannelser og erhverv
–
at
sikre differentieret undervisning, så eleverne kan gå videre med det bedst
mulige udgangspunkt
Vi kan som
skole præsentere mange veje og muligheder for, hvad elevernes videre vej i
uddannelsessystemet kan være.
Eksempler fra
Holbæk Private Realskole
Vejledning
For at sikre, at vores elever får
det bedste grundlag for at vælge en ungdomsuddannelse, er der mulighed for fast
ugentlig vejledning fra Holbæk kommunes UU-vejleder og skolens egen
UU-koordinator. Derigennem sikrer vi, at alle elever har de bedste forudsætninger
for at træffe det rigtige valg.
To gange årligt parathedsvurderer
de enkelte klasseteams eleverne i 8. og 9. klasse, hvorefter der bliver lavet
en individuel plan for de elever, der har brug for at forbedre sig på
forskellige parametre for at blive klar til lige præcis den uddannelse, de
gerne vil videre på.
Opleve
virkeligheden
Vores 8. klasser besøger hvert år
kommunens ungdoms- og erhvervsuddannelser, for herigennem at øge elevernes
kendskab til de forskellige muligheder der er, når de er færdige på Holbæk
Private Realskole.
8. klasserne deltager også i Skills
på EUC/EUD/EUX, hvor de dyster i forskellige discipliner som at lægge et tag,
save en bjælke, samle et elektrisk kredsløb og lignende. Derved får elever
hands on-kendskab til flere forskellige håndværk.
I 10. klasse er eleverne i
brobygning, hvor de vælger to uddannelser, de gerne vil besøge. Det kan for
eksempel være tre dage på en erhvervsuddannelse og to dage på en gymnasial
ungdomsuddannelse.
Ud over besøgende på de
forskellige uddannelser, får overbygningen løbende besøg af repræsentanter fra
ungdomsuddannelserne, så vores klasser hele tiden er opdateret på de
muligheder, der er efter de har forladt realskolen
I 9. klasse skal eleverne i
praktik en uge på en selvvalgt arbejdsplads. Eleverne finder selv deres
praktikplads. Herved styrker vi elevernes selvstændighed.
Det er også muligt at komme i
juniorpraktik, enten i en virksomhed eller på en erhvervsuddannelse, hvor
eleven i en periode er nogle timer eller dage ude af huset og de resterende
timer/dage på skolen. På den måde forsøger vi at afhjælpe skoletræthed og skolevægring,
og giver eleverne både motivation på skolen og mod på livet uden for
skolen.
På alle klassetrin besøger vi
virksomheder og kulturelle institutioner, for at styrke elevernes bevidsthed
inden for forskellige muligheder i vores samfund. Eleverne kan komme på ture,
hvor de for eksempel kan opleve landbrug, kraftvarmeværk, genbrugsstationen,
Folketinget, Stevnsfortet, Trelleborg, teaterforestillinger, koncerter og
lignende.
Talenter
Holbæk Private Realskole er talent-certificeret.
Det betyder, at vi arbejder for, at flere unge talenter oplever
at blive udfordret i den daglige undervisning. Erfaringer fra forskningen
siger os, at talenters interesse for skolen og deres trivsel øges, når de
udfordres på et passende kognitivt niveau.
Årligt sender vi en række
elever på talentkurser, faciliteret af talentcamp.dk, hvor de rundt om i landet
mødes med et netværk af elever, der er på samme høje faglige niveau, som de
selv er. Vi er ind imellem også selv vært for kurserne.
.
Vi har som
målsætning at have aktiviteter og indsatser, der understøtter kvalificerede
uddannelsesvalg og fremmer, at eleverne går videre i uddannelse.
Vores
aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at
undervise, oplyse og vejlede i forhold til uddannelse og job
–
at
eleverne oplever forskellige uddannelser og erhverv
–
at
sikre differentieret undervisning, så eleverne kan gå videre med det bedst
mulige udgangspunkt
Vi kan som
skole præsentere mange veje og muligheder for, hvad elevernes videre vej i
uddannelsessystemet kan være.
Eksempler fra
Holbæk Private Realskole
Vejledning
For at sikre, at vores elever får
det bedste grundlag for at vælge en ungdomsuddannelse, er der mulighed for fast
ugentlig vejledning fra Holbæk kommunes UU-vejleder og skolens egen
UU-koordinator. Derigennem sikrer vi, at alle elever har de bedste forudsætninger
for at træffe det rigtige valg.
To gange årligt parathedsvurderer
de enkelte klasseteams eleverne i 8. og 9. klasse, hvorefter der bliver lavet
en individuel plan for de elever, der har brug for at forbedre sig på
forskellige parametre for at blive klar til lige præcis den uddannelse, de
gerne vil videre på.
Opleve
virkeligheden
Vores 8. klasser besøger hvert år
kommunens ungdoms- og erhvervsuddannelser, for herigennem at øge elevernes
kendskab til de forskellige muligheder der er, når de er færdige på Holbæk
Private Realskole.
8. klasserne deltager også i Skills
på EUC/EUD/EUX, hvor de dyster i forskellige discipliner som at lægge et tag,
save en bjælke, samle et elektrisk kredsløb og lignende. Derved får elever
hands on-kendskab til flere forskellige håndværk.
I 10. klasse er eleverne i
brobygning, hvor de vælger to uddannelser, de gerne vil besøge. Det kan for
eksempel være tre dage på en erhvervsuddannelse og to dage på en gymnasial
ungdomsuddannelse.
Ud over besøgende på de
forskellige uddannelser, får overbygningen løbende besøg af repræsentanter fra
ungdomsuddannelserne, så vores klasser hele tiden er opdateret på de
muligheder, der er efter de har forladt realskolen
I 9. klasse skal eleverne i
praktik en uge på en selvvalgt arbejdsplads. Eleverne finder selv deres
praktikplads. Herved styrker vi elevernes selvstændighed.
Det er også muligt at komme i
juniorpraktik, enten i en virksomhed eller på en erhvervsuddannelse, hvor
eleven i en periode er nogle timer eller dage ude af huset og de resterende
timer/dage på skolen. På den måde forsøger vi at afhjælpe skoletræthed og skolevægring,
og giver eleverne både motivation på skolen og mod på livet uden for
skolen.
På alle klassetrin besøger vi
virksomheder og kulturelle institutioner, for at styrke elevernes bevidsthed
inden for forskellige muligheder i vores samfund. Eleverne kan komme på ture,
hvor de for eksempel kan opleve landbrug, kraftvarmeværk, genbrugsstationen,
Folketinget, Stevnsfortet, Trelleborg, teaterforestillinger, koncerter og
lignende.
Talenter
Holbæk Private Realskole er talent-certificeret.
Det betyder, at vi arbejder for, at flere unge talenter oplever
at blive udfordret i den daglige undervisning. Erfaringer fra forskningen
siger os, at talenters interesse for skolen og deres trivsel øges, når de
udfordres på et passende kognitivt niveau.
Årligt sender vi en række
elever på talentkurser, faciliteret af talentcamp.dk, hvor de rundt om i landet
mødes med et netværk af elever, der er på samme høje faglige niveau, som de
selv er. Vi er ind imellem også selv vært for kurserne.
.
Vi har som
målsætning at have aktiviteter og indsatser, der understøtter kvalificerede
uddannelsesvalg og fremmer, at eleverne går videre i uddannelse.
Vores
aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at
undervise, oplyse og vejlede i forhold til uddannelse og job
–
at
eleverne oplever forskellige uddannelser og erhverv
–
at
sikre differentieret undervisning, så eleverne kan gå videre med det bedst
mulige udgangspunkt
Vi kan som
skole præsentere mange veje og muligheder for, hvad elevernes videre vej i
uddannelsessystemet kan være.
Eksempler fra
Holbæk Private Realskole
Vejledning
For at sikre, at vores elever får
det bedste grundlag for at vælge en ungdomsuddannelse, er der mulighed for fast
ugentlig vejledning fra Holbæk kommunes UU-vejleder og skolens egen
UU-koordinator. Derigennem sikrer vi, at alle elever har de bedste forudsætninger
for at træffe det rigtige valg.
To gange årligt parathedsvurderer
de enkelte klasseteams eleverne i 8. og 9. klasse, hvorefter der bliver lavet
en individuel plan for de elever, der har brug for at forbedre sig på
forskellige parametre for at blive klar til lige præcis den uddannelse, de
gerne vil videre på.
Opleve
virkeligheden
Vores 8. klasser besøger hvert år
kommunens ungdoms- og erhvervsuddannelser, for herigennem at øge elevernes
kendskab til de forskellige muligheder der er, når de er færdige på Holbæk
Private Realskole.
8. klasserne deltager også i Skills
på EUC/EUD/EUX, hvor de dyster i forskellige discipliner som at lægge et tag,
save en bjælke, samle et elektrisk kredsløb og lignende. Derved får elever
hands on-kendskab til flere forskellige håndværk.
I 10. klasse er eleverne i
brobygning, hvor de vælger to uddannelser, de gerne vil besøge. Det kan for
eksempel være tre dage på en erhvervsuddannelse og to dage på en gymnasial
ungdomsuddannelse.
Ud over besøgende på de
forskellige uddannelser, får overbygningen løbende besøg af repræsentanter fra
ungdomsuddannelserne, så vores klasser hele tiden er opdateret på de
muligheder, der er efter de har forladt realskolen
I 9. klasse skal eleverne i
praktik en uge på en selvvalgt arbejdsplads. Eleverne finder selv deres
praktikplads. Herved styrker vi elevernes selvstændighed.
Det er også muligt at komme i
juniorpraktik, enten i en virksomhed eller på en erhvervsuddannelse, hvor
eleven i en periode er nogle timer eller dage ude af huset og de resterende
timer/dage på skolen. På den måde forsøger vi at afhjælpe skoletræthed og skolevægring,
og giver eleverne både motivation på skolen og mod på livet uden for
skolen.
På alle klassetrin besøger vi
virksomheder og kulturelle institutioner, for at styrke elevernes bevidsthed
inden for forskellige muligheder i vores samfund. Eleverne kan komme på ture,
hvor de for eksempel kan opleve landbrug, kraftvarmeværk, genbrugsstationen,
Folketinget, Stevnsfortet, Trelleborg, teaterforestillinger, koncerter og
lignende.
Talenter
Holbæk Private Realskole er talent-certificeret.
Det betyder, at vi arbejder for, at flere unge talenter oplever
at blive udfordret i den daglige undervisning. Erfaringer fra forskningen
siger os, at talenters interesse for skolen og deres trivsel øges, når de
udfordres på et passende kognitivt niveau.
Årligt sender vi en række
elever på talentkurser, faciliteret af talentcamp.dk, hvor de rundt om i landet
mødes med et netværk af elever, der er på samme høje faglige niveau, som de
selv er. Vi er ind imellem også selv vært for kurserne.
.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
søger at understøtte grundlæggende rettigheder for alle.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at eleverne kender deres rettigheder
–
at eleverne oplever demokratiet i virkeligheden
–
at eleverne gør sig erfaringer med demokrati
Vi kan som skole bidrage til elevernes demokratiske dannelse
i et forpligtende fællesskab, hvor man både lærer om rettigheder og ansvar.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole
Alle
har ret til at blive hørt
Realskolen betragter
sig selv som en familie, og i en familie har alle ret til at blive hørt. Det er
ikke altid man kan få det, som man gerne vil have det, men man må gerne
udtrykke sine holdninger og meninger og opleve, at der bliver lyttet og de
bliver taget seriøst.
I den proces hvor
skolen skulle vælge sin nye skoleleder blev både skolens lærere og elever
inddraget i, hvilke kompetencer der var vigtigt for den nye leder og hvad
stillingsopslaget skulle indeholde.
Elevindflydelse
Skolen har både et
elevråd for skoledelen og et børneråd for fritidsdelen.
I elevrådet arbejder de
med problemstillinger, som eleverne selv kommer med på baggrund af samtaler i
klasserne. Der bliver lagt vægt på, at elevernes oplevelser bliver taget
seriøst, og de får hjælp til at finde løsninger.
Eleverne oplevede bl.a.
at de nye regler for affaldssortering var svære at forstå, også i forhold til
hvorfor det er vigtigt. Elevrådet inviterede derfor FORS på besøg, så de kunne
forklare og hjælpe deres klassekammerater med udfordringerne.
I Børnerådet arbejder
de med fritidsdelens fokus på, at alle har ret til frihed. Med baggrund i FN’s
børnekonvention artikel 31 ”Hvile og frihed” og artikel 12 ”Retten til at
udtrykke meninger” har pædagogerne fokus på, at børnene ikke skal deltage i voksenaktiviteter,
men at de selv må bestemme, hvad de bruger deres fritid på, og at de er
medbestemmende i forhold til, hvad der foregår i de planlagte aktiviteter. Det
er de bl.a. i Børnerådet.
Børnene efterlyste bl.a. flere aktiviteter i skolegården, og de fik derfor lov til at vælge og tegne forskellige baner, som bliver flittigt brugt.
Opleve
demokratiet i virkeligheden
Skolen har en stærk
tradition for at tage viden om vores kultur, samfund og traditioner seriøst.
Kulturfagene har stor prioritet og en faglig pointe omkring kildekritik og
evnen til at forholde sig til verden omkring dem.
Fra 2024 indfører
skolen et nyt fag i 5. klasse med fokus på demokratisk dannelse. Det skal på
skemaet, at eleverne forholder sig til verden omkring dem.
Skolen har som tradition, at 8. og 9. klasse er på besøg på Christiansborg. Den første tur indeholder en rundvisning af bygningen og en introduktion til det danske demokrati. Anden gang er de politikere for en dag og prøver at stå i de demokratiske dilemmaer og finde løsninger på egen hånd.
Herudover deltager
skolen i det officielle skolevalg, hvor der bliver lagt vægt på at få besøg af
ungdomspolitikkere, så eleverne får virkelige og reelle erfaringer med
demokratiet.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
søger at understøtte grundlæggende rettigheder for alle.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at eleverne kender deres rettigheder
–
at eleverne oplever demokratiet i virkeligheden
–
at eleverne gør sig erfaringer med demokrati
Vi kan som skole bidrage til elevernes demokratiske dannelse
i et forpligtende fællesskab, hvor man både lærer om rettigheder og ansvar.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole
Alle
har ret til at blive hørt
Realskolen betragter
sig selv som en familie, og i en familie har alle ret til at blive hørt. Det er
ikke altid man kan få det, som man gerne vil have det, men man må gerne
udtrykke sine holdninger og meninger og opleve, at der bliver lyttet og de
bliver taget seriøst.
I den proces hvor
skolen skulle vælge sin nye skoleleder blev både skolens lærere og elever
inddraget i, hvilke kompetencer der var vigtigt for den nye leder og hvad
stillingsopslaget skulle indeholde.
Elevindflydelse
Skolen har både et
elevråd for skoledelen og et børneråd for fritidsdelen.
I elevrådet arbejder de
med problemstillinger, som eleverne selv kommer med på baggrund af samtaler i
klasserne. Der bliver lagt vægt på, at elevernes oplevelser bliver taget
seriøst, og de får hjælp til at finde løsninger.
Eleverne oplevede bl.a.
at de nye regler for affaldssortering var svære at forstå, også i forhold til
hvorfor det er vigtigt. Elevrådet inviterede derfor FORS på besøg, så de kunne
forklare og hjælpe deres klassekammerater med udfordringerne.
I Børnerådet arbejder
de med fritidsdelens fokus på, at alle har ret til frihed. Med baggrund i FN’s
børnekonvention artikel 31 ”Hvile og frihed” og artikel 12 ”Retten til at
udtrykke meninger” har pædagogerne fokus på, at børnene ikke skal deltage i voksenaktiviteter,
men at de selv må bestemme, hvad de bruger deres fritid på, og at de er
medbestemmende i forhold til, hvad der foregår i de planlagte aktiviteter. Det
er de bl.a. i Børnerådet.
Børnene efterlyste bl.a. flere aktiviteter i skolegården, og de fik derfor lov til at vælge og tegne forskellige baner, som bliver flittigt brugt.
Opleve
demokratiet i virkeligheden
Skolen har en stærk
tradition for at tage viden om vores kultur, samfund og traditioner seriøst.
Kulturfagene har stor prioritet og en faglig pointe omkring kildekritik og
evnen til at forholde sig til verden omkring dem.
Fra 2024 indfører
skolen et nyt fag i 5. klasse med fokus på demokratisk dannelse. Det skal på
skemaet, at eleverne forholder sig til verden omkring dem.
Skolen har som tradition, at 8. og 9. klasse er på besøg på Christiansborg. Den første tur indeholder en rundvisning af bygningen og en introduktion til det danske demokrati. Anden gang er de politikere for en dag og prøver at stå i de demokratiske dilemmaer og finde løsninger på egen hånd.
Herudover deltager
skolen i det officielle skolevalg, hvor der bliver lagt vægt på at få besøg af
ungdomspolitikkere, så eleverne får virkelige og reelle erfaringer med
demokratiet.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
søger at understøtte grundlæggende rettigheder for alle.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at eleverne kender deres rettigheder
–
at eleverne oplever demokratiet i virkeligheden
–
at eleverne gør sig erfaringer med demokrati
Vi kan som skole bidrage til elevernes demokratiske dannelse
i et forpligtende fællesskab, hvor man både lærer om rettigheder og ansvar.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole
Alle
har ret til at blive hørt
Realskolen betragter
sig selv som en familie, og i en familie har alle ret til at blive hørt. Det er
ikke altid man kan få det, som man gerne vil have det, men man må gerne
udtrykke sine holdninger og meninger og opleve, at der bliver lyttet og de
bliver taget seriøst.
I den proces hvor
skolen skulle vælge sin nye skoleleder blev både skolens lærere og elever
inddraget i, hvilke kompetencer der var vigtigt for den nye leder og hvad
stillingsopslaget skulle indeholde.
Elevindflydelse
Skolen har både et
elevråd for skoledelen og et børneråd for fritidsdelen.
I elevrådet arbejder de
med problemstillinger, som eleverne selv kommer med på baggrund af samtaler i
klasserne. Der bliver lagt vægt på, at elevernes oplevelser bliver taget
seriøst, og de får hjælp til at finde løsninger.
Eleverne oplevede bl.a.
at de nye regler for affaldssortering var svære at forstå, også i forhold til
hvorfor det er vigtigt. Elevrådet inviterede derfor FORS på besøg, så de kunne
forklare og hjælpe deres klassekammerater med udfordringerne.
I Børnerådet arbejder
de med fritidsdelens fokus på, at alle har ret til frihed. Med baggrund i FN’s
børnekonvention artikel 31 ”Hvile og frihed” og artikel 12 ”Retten til at
udtrykke meninger” har pædagogerne fokus på, at børnene ikke skal deltage i voksenaktiviteter,
men at de selv må bestemme, hvad de bruger deres fritid på, og at de er
medbestemmende i forhold til, hvad der foregår i de planlagte aktiviteter. Det
er de bl.a. i Børnerådet.
Børnene efterlyste bl.a. flere aktiviteter i skolegården, og de fik derfor lov til at vælge og tegne forskellige baner, som bliver flittigt brugt.
Opleve
demokratiet i virkeligheden
Skolen har en stærk
tradition for at tage viden om vores kultur, samfund og traditioner seriøst.
Kulturfagene har stor prioritet og en faglig pointe omkring kildekritik og
evnen til at forholde sig til verden omkring dem.
Fra 2024 indfører
skolen et nyt fag i 5. klasse med fokus på demokratisk dannelse. Det skal på
skemaet, at eleverne forholder sig til verden omkring dem.
Skolen har som tradition, at 8. og 9. klasse er på besøg på Christiansborg. Den første tur indeholder en rundvisning af bygningen og en introduktion til det danske demokrati. Anden gang er de politikere for en dag og prøver at stå i de demokratiske dilemmaer og finde løsninger på egen hånd.
Herudover deltager
skolen i det officielle skolevalg, hvor der bliver lagt vægt på at få besøg af
ungdomspolitikkere, så eleverne får virkelige og reelle erfaringer med
demokratiet.
Skolen og omverdenen
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der gør vores elever til en aktiv del af samfundet omkring os.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at være en del af lokalsamfundet
– at tage ansvar for verden omkring os
– at være en del af del bæredygtige udvikling
Vi kan som skole bidrage til elevernes dannelse og udvikling som demokratiske medborgere.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Insekthoteller i naturen
Skolens Masterclass-hold for 4.-5. klasse, Friluftsliv, spiller en afgørende rolle i at styrke biodiversiteten gennem en række spændende aktiviteter. Ved at udforske og engagere sig i naturen på nært hold lærer eleverne vigtigheden af at respektere og bevare vores miljø.
Igennem deres arbejde med biodiversitet har Friluftsliv bygget insekthoteller, der skaber ly og levesteder. Derudover planlægger holdet at bygge kvashegn, der ligeledes er med til at styrke biodiversiteten for små dyr og vilde planter.
Ved at dyrke en kærlighed og respekt for naturen i skolens “Friluftsliv” Masterclass-hold er eleverne ikke blot med til at styrke biodiversiteten, men de bliver også fortalere for bevaring af vores natur og miljø. Deres engagement og handlinger inspirerer andre til at handle og skaber en positiv indflydelse på biodiversiteten.
Sortering og genbrug
Hvert år deltager skolens elever aktivt i Affaldsindsamlingen som en del af deres engagement i at bevare miljøet og fremme bæredygtighed. Gennem denne årlige begivenhed går eleverne sammen om at rydde op i deres nærområde og fjerne affald fra natur og offentlige områder, hvilket styrker deres praktiske forståelse for vigtigheden af at holde miljøet rent.
Udover den årlige affaldsindsamling har skolens elever også dagligt fokus på affaldssortering som en integreret del af deres rutine.
Fag som sløjd, håndværk & design samt FO/Café spiller også en væsentlig rolle i at fremme bæredygtighed gennem brugen af genbrugsmaterialer i deres arbejde. Eleverne opfordres til at være kreative og innovative ved at genbruge materialer, der ellers ville være blevet smidt ud, og omdanne dem til nye og nyttige genstande. Dette ikke kun reducerer affaldsmængden, men det lærer også eleverne om vigtigheden af ressourceudnyttelse.
Oplevelser for lokale institutioner
Hvert år spreder skolen lys og glæde ved at arrangere luciaoptog på et lokalt plejecenter. Elever fra 4. klasse står for et smukt optog, der bringer julestemning til beboerne på plejecentrene. Sangene fylder gange og stuer med varme og glæde til de ældres hverdag.
Herudover åbner skolen også dørene for lokale børnehaver, der inviteres ind for at se den årlige skolekomedie. Her får 6. klasserne mulighed for at vise deres kreativitet og talent på scenen, samtidig med at de spreder glæde til de yngre børn. Forestillingen er fyldt med latter, musik, sang og sjove kostumer, hvilket skaber en særlig oplevelse for både børnehaverne og 6. klasserne.
Gennem disse årlige traditioner styrker skolen båndene til lokalsamfundet og bidrager til at skabe en følelse af fællesskab og samhørighed. Samtidig lærer eleverne vigtigheden af at sprede glæde og gøre en positiv forskel i andre menneskers liv.
Skolen og omverdenen
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der gør vores elever til en aktiv del af samfundet omkring os.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at være en del af lokalsamfundet
– at tage ansvar for verden omkring os
– at være en del af del bæredygtige udvikling
Vi kan som skole bidrage til elevernes dannelse og udvikling som demokratiske medborgere.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Insekthoteller i naturen
Skolens Masterclass-hold for 4.-5. klasse, Friluftsliv, spiller en afgørende rolle i at styrke biodiversiteten gennem en række spændende aktiviteter. Ved at udforske og engagere sig i naturen på nært hold lærer eleverne vigtigheden af at respektere og bevare vores miljø.
Igennem deres arbejde med biodiversitet har Friluftsliv bygget insekthoteller, der skaber ly og levesteder. Derudover planlægger holdet at bygge kvashegn, der ligeledes er med til at styrke biodiversiteten for små dyr og vilde planter.
Ved at dyrke en kærlighed og respekt for naturen i skolens “Friluftsliv” Masterclass-hold er eleverne ikke blot med til at styrke biodiversiteten, men de bliver også fortalere for bevaring af vores natur og miljø. Deres engagement og handlinger inspirerer andre til at handle og skaber en positiv indflydelse på biodiversiteten.
Sortering og genbrug
Hvert år deltager skolens elever aktivt i Affaldsindsamlingen som en del af deres engagement i at bevare miljøet og fremme bæredygtighed. Gennem denne årlige begivenhed går eleverne sammen om at rydde op i deres nærområde og fjerne affald fra natur og offentlige områder, hvilket styrker deres praktiske forståelse for vigtigheden af at holde miljøet rent.
Udover den årlige affaldsindsamling har skolens elever også dagligt fokus på affaldssortering som en integreret del af deres rutine.
Fag som sløjd, håndværk & design samt FO/Café spiller også en væsentlig rolle i at fremme bæredygtighed gennem brugen af genbrugsmaterialer i deres arbejde. Eleverne opfordres til at være kreative og innovative ved at genbruge materialer, der ellers ville være blevet smidt ud, og omdanne dem til nye og nyttige genstande. Dette ikke kun reducerer affaldsmængden, men det lærer også eleverne om vigtigheden af ressourceudnyttelse.
Oplevelser for lokale institutioner
Hvert år spreder skolen lys og glæde ved at arrangere luciaoptog på et lokalt plejecenter. Elever fra 4. klasse står for et smukt optog, der bringer julestemning til beboerne på plejecentrene. Sangene fylder gange og stuer med varme og glæde til de ældres hverdag.
Herudover åbner skolen også dørene for lokale børnehaver, der inviteres ind for at se den årlige skolekomedie. Her får 6. klasserne mulighed for at vise deres kreativitet og talent på scenen, samtidig med at de spreder glæde til de yngre børn. Forestillingen er fyldt med latter, musik, sang og sjove kostumer, hvilket skaber en særlig oplevelse for både børnehaverne og 6. klasserne.
Gennem disse årlige traditioner styrker skolen båndene til lokalsamfundet og bidrager til at skabe en følelse af fællesskab og samhørighed. Samtidig lærer eleverne vigtigheden af at sprede glæde og gøre en positiv forskel i andre menneskers liv.
Skolen og omverdenen
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der gør vores elever til en aktiv del af samfundet omkring os.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at være en del af lokalsamfundet
– at tage ansvar for verden omkring os
– at være en del af del bæredygtige udvikling
Vi kan som skole bidrage til elevernes dannelse og udvikling som demokratiske medborgere.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Insekthoteller i naturen
Skolens Masterclass-hold for 4.-5. klasse, Friluftsliv, spiller en afgørende rolle i at styrke biodiversiteten gennem en række spændende aktiviteter. Ved at udforske og engagere sig i naturen på nært hold lærer eleverne vigtigheden af at respektere og bevare vores miljø.
Igennem deres arbejde med biodiversitet har Friluftsliv bygget insekthoteller, der skaber ly og levesteder. Derudover planlægger holdet at bygge kvashegn, der ligeledes er med til at styrke biodiversiteten for små dyr og vilde planter.
Ved at dyrke en kærlighed og respekt for naturen i skolens “Friluftsliv” Masterclass-hold er eleverne ikke blot med til at styrke biodiversiteten, men de bliver også fortalere for bevaring af vores natur og miljø. Deres engagement og handlinger inspirerer andre til at handle og skaber en positiv indflydelse på biodiversiteten.
Sortering og genbrug
Hvert år deltager skolens elever aktivt i Affaldsindsamlingen som en del af deres engagement i at bevare miljøet og fremme bæredygtighed. Gennem denne årlige begivenhed går eleverne sammen om at rydde op i deres nærområde og fjerne affald fra natur og offentlige områder, hvilket styrker deres praktiske forståelse for vigtigheden af at holde miljøet rent.
Udover den årlige affaldsindsamling har skolens elever også dagligt fokus på affaldssortering som en integreret del af deres rutine.
Fag som sløjd, håndværk & design samt FO/Café spiller også en væsentlig rolle i at fremme bæredygtighed gennem brugen af genbrugsmaterialer i deres arbejde. Eleverne opfordres til at være kreative og innovative ved at genbruge materialer, der ellers ville være blevet smidt ud, og omdanne dem til nye og nyttige genstande. Dette ikke kun reducerer affaldsmængden, men det lærer også eleverne om vigtigheden af ressourceudnyttelse.
Oplevelser for lokale institutioner
Hvert år spreder skolen lys og glæde ved at arrangere luciaoptog på et lokalt plejecenter. Elever fra 4. klasse står for et smukt optog, der bringer julestemning til beboerne på plejecentrene. Sangene fylder gange og stuer med varme og glæde til de ældres hverdag.
Herudover åbner skolen også dørene for lokale børnehaver, der inviteres ind for at se den årlige skolekomedie. Her får 6. klasserne mulighed for at vise deres kreativitet og talent på scenen, samtidig med at de spreder glæde til de yngre børn. Forestillingen er fyldt med latter, musik, sang og sjove kostumer, hvilket skaber en særlig oplevelse for både børnehaverne og 6. klasserne.
Gennem disse årlige traditioner styrker skolen båndene til lokalsamfundet og bidrager til at skabe en følelse af fællesskab og samhørighed. Samtidig lærer eleverne vigtigheden af at sprede glæde og gøre en positiv forskel i andre menneskers liv.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
sikrer at vores skole har fokus på elevernes og klassernes trivsel, så vi kan
være en del af at forbygge problemer, der har konsekvenser for individet og
samfundet.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at arbejde med klassernes trivsel for at
forebygge mistrivsel
–
at arbejde med elevernes trivsel for at
forebygge mistrivsel
–
at samarbejde med forebyggende instanser
Vi kan som skole bidrage til, at flere børn trives og har en
god psykisk og fysisk sundhed i samarbejde med eleverne selv og deres forældre.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Spot på trivsel
Vi har pædagoger i alle klasser fra 0.-4.kl. Pædagogerne
er fast tilknyttet en klasse og har, afhængig af alder, 5-9 timer ugentlig i
klassen. Der varetages både faglig støtte såvel som pædagogisk støtte i forhold
til enkelte børn eller større sociale kontekster.
Vi sætter særligt fokus på klassernes og elevernes trivsel i
klassens tid, som er på skemaet hver uge. Derudover har vi hvert år en
trivselsdag, hvor eleverne er sammen på tværs af klasser og årgange. Her åbner
vi børnenes øjne for, at de kan have andre venner end deres egen klasse. Nye
venskaber og relationer kan dannes. Det er også her, vi gennemfører en
trivselsundersøgelse, så lærerne får et samlet billede af, hvad der kan
fokuseres på.
Denne suppleres med individuelle elevsamtaler.
Særlig
indsats
Skolen har forskellige muligheder for at gøre en særlig
indsats for trivslen.
Vi har et kvalificeret ressourceteam, som
koordinerer og varetager særlig støtte som børn eller klassemiljøer kan have
brug for i perioder.
Derudover har vi ”Skoven”, som er et tilbud
til børn som af forskellige årsager har brug for ro i frikvarter eller ved
særlige dage. Her kan man sidde med andre børn og personale, som sørger for en
god og rolig stemning.
Samarbejde
med forældrene
Vi har skole-hjem-samtaler 2 gange om året. Vi ønsker
god og åbning kommunikation med forældrene og vi vægter samarbejdet højt.
Derudover arbejder vi med ”forælderfiduser”. Det sikrer, at der afholdes nogle klassearrangementer i løbet af året. Godt samarbejde blandt forældre smitter af til børnene..
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
sikrer at vores skole har fokus på elevernes og klassernes trivsel, så vi kan
være en del af at forbygge problemer, der har konsekvenser for individet og
samfundet.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at arbejde med klassernes trivsel for at
forebygge mistrivsel
–
at arbejde med elevernes trivsel for at
forebygge mistrivsel
–
at samarbejde med forebyggende instanser
Vi kan som skole bidrage til, at flere børn trives og har en
god psykisk og fysisk sundhed i samarbejde med eleverne selv og deres forældre.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Spot på trivsel
Vi har pædagoger i alle klasser fra 0.-4.kl. Pædagogerne
er fast tilknyttet en klasse og har, afhængig af alder, 5-9 timer ugentlig i
klassen. Der varetages både faglig støtte såvel som pædagogisk støtte i forhold
til enkelte børn eller større sociale kontekster.
Vi sætter særligt fokus på klassernes og elevernes trivsel i
klassens tid, som er på skemaet hver uge. Derudover har vi hvert år en
trivselsdag, hvor eleverne er sammen på tværs af klasser og årgange. Her åbner
vi børnenes øjne for, at de kan have andre venner end deres egen klasse. Nye
venskaber og relationer kan dannes. Det er også her, vi gennemfører en
trivselsundersøgelse, så lærerne får et samlet billede af, hvad der kan
fokuseres på.
Denne suppleres med individuelle elevsamtaler.
Særlig
indsats
Skolen har forskellige muligheder for at gøre en særlig
indsats for trivslen.
Vi har et kvalificeret ressourceteam, som
koordinerer og varetager særlig støtte som børn eller klassemiljøer kan have
brug for i perioder.
Derudover har vi ”Skoven”, som er et tilbud
til børn som af forskellige årsager har brug for ro i frikvarter eller ved
særlige dage. Her kan man sidde med andre børn og personale, som sørger for en
god og rolig stemning.
Samarbejde
med forældrene
Vi har skole-hjem-samtaler 2 gange om året. Vi ønsker
god og åbning kommunikation med forældrene og vi vægter samarbejdet højt.
Derudover arbejder vi med ”forælderfiduser”. Det sikrer, at der afholdes nogle klassearrangementer i løbet af året. Godt samarbejde blandt forældre smitter af til børnene..
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
sikrer at vores skole har fokus på elevernes og klassernes trivsel, så vi kan
være en del af at forbygge problemer, der har konsekvenser for individet og
samfundet.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at arbejde med klassernes trivsel for at
forebygge mistrivsel
–
at arbejde med elevernes trivsel for at
forebygge mistrivsel
–
at samarbejde med forebyggende instanser
Vi kan som skole bidrage til, at flere børn trives og har en
god psykisk og fysisk sundhed i samarbejde med eleverne selv og deres forældre.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Spot på trivsel
Vi har pædagoger i alle klasser fra 0.-4.kl. Pædagogerne
er fast tilknyttet en klasse og har, afhængig af alder, 5-9 timer ugentlig i
klassen. Der varetages både faglig støtte såvel som pædagogisk støtte i forhold
til enkelte børn eller større sociale kontekster.
Vi sætter særligt fokus på klassernes og elevernes trivsel i
klassens tid, som er på skemaet hver uge. Derudover har vi hvert år en
trivselsdag, hvor eleverne er sammen på tværs af klasser og årgange. Her åbner
vi børnenes øjne for, at de kan have andre venner end deres egen klasse. Nye
venskaber og relationer kan dannes. Det er også her, vi gennemfører en
trivselsundersøgelse, så lærerne får et samlet billede af, hvad der kan
fokuseres på.
Denne suppleres med individuelle elevsamtaler.
Særlig
indsats
Skolen har forskellige muligheder for at gøre en særlig
indsats for trivslen.
Vi har et kvalificeret ressourceteam, som
koordinerer og varetager særlig støtte som børn eller klassemiljøer kan have
brug for i perioder.
Derudover har vi ”Skoven”, som er et tilbud
til børn som af forskellige årsager har brug for ro i frikvarter eller ved
særlige dage. Her kan man sidde med andre børn og personale, som sørger for en
god og rolig stemning.
Samarbejde
med forældrene
Vi har skole-hjem-samtaler 2 gange om året. Vi ønsker
god og åbning kommunikation med forældrene og vi vægter samarbejdet højt.
Derudover arbejder vi med ”forælderfiduser”. Det sikrer, at der afholdes nogle klassearrangementer i løbet af året. Godt samarbejde blandt forældre smitter af til børnene..
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at vores skole udvikles med henblik på at forberede eleverne til det liv, de vil komme ud til i fremtiden.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at give sproglige kompetencer og samarbejde over kulturelle skel
– at give kompetencer i forhold til teknologiforståelse og teknologietik
– at opfordre til kreativitet, ideudvikling og innovation
Vi er som skole bygget på mange traditioner, som fungerer som fundament for, at vi kan navigere i samfundets behov, så elever får de bedste muligheder i fremtiden.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Sproglige kompetencer og samarbejde over kulturelle skel
Skolen lægger stor vægt på sprogundervisning, og der undervises i engelsk fra 0. klasse. Der er mange traditioner, hvor vi markerer kulturelle dage fra både England og Tyskland. F.eks. Pancake Day, som eleverne i 4. og 8. klasse arbejder med og oplever på egen hånd.
Vi tager på lejrskoler til udlandet i 8., 9. og 10. klasse, hvor der er fokus på sprog og kultur. I 8. klasse tager eleverne til et tysktalende land og i 9. klasse til et engelsktalende land.
Teknologiforståelse og teknologietik
Vi arbejder med programmering og teknologiforståelse fra 0. klasse med Beebots/OSObots. Eleverne lærer at programmere og får en fornemmelse af, hvad det kræver samt øver sig i problemløsning, hvis noget går galt
Eleverne arbejder med iPad fra 0. klasse og pc fra 3. klasse, og de undervises i brugen af disse. Der er også fokus på, at de lærer ansvarlig brug af deres devices.
Kreativitet, ideudvikling og innovation
Skolen har stort fokus på, at eleverne skal have mulighed for at arbejde med deres kreativitet. Det er et mål at vise eleverne, at der er mangfoldighed ift. interesser, evner og det faglige, så både det faglige og det kreative bliver respekteret og værdsat lige meget
– Vi har masterclass i 4. og 5. klasse
– Vi har musik, håndværk og design og madkundskab som valgfag i 7. og 8. klasse.
– Talentshow i FO hvert år for 1.-5. klasse
– 3. klasse deltager i samarbejde med kulturskolen, hvor der er fokus på billedkunst og musik
5. klasse laver krybbespil hvert år i kirken
– 6. klasse laver skolekomedie /musical hvert år, hvor der er fokus på replikker, kulisser, backstage og lyd/lys
– 10. klasse har Kreation, hvor de arbejder med mad, musik, sløjd, billedkunst
– To gange om året har vi temadage, hvor eleverne laver kreative ting i forbindelse med jul eller et specifikt tema
Traditioner er vigtige for børn og voksne på Realskolen, da det skaber fællesskab og samhørighed.
Skolen til fremtiden
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at vores skole udvikles med henblik på at forberede eleverne til det liv, de vil komme ud til i fremtiden.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at give sproglige kompetencer og samarbejde over kulturelle skel
– at give kompetencer i forhold til teknologiforståelse og teknologietik
– at opfordre til kreativitet, ideudvikling og innovation
Vi er som skole bygget på mange traditioner, som fungerer som fundament for, at vi kan navigere i samfundets behov, så elever får de bedste muligheder i fremtiden.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Sproglige kompetencer og samarbejde over kulturelle skel
Skolen lægger stor vægt på sprogundervisning, og der undervises i engelsk fra 0. klasse. Der er mange traditioner, hvor vi markerer kulturelle dage fra både England og Tyskland. F.eks. Pancake Day, som eleverne i 4. og 8. klasse arbejder med og oplever på egen hånd.
Vi tager på lejrskoler til udlandet i 8., 9. og 10. klasse, hvor der er fokus på sprog og kultur. I 8. klasse tager eleverne til et tysktalende land og i 9. klasse til et engelsktalende land.
Teknologiforståelse og teknologietik
Vi arbejder med programmering og teknologiforståelse fra 0. klasse med Beebots/OSObots. Eleverne lærer at programmere og får en fornemmelse af, hvad det kræver samt øver sig i problemløsning, hvis noget går galt
Eleverne arbejder med iPad fra 0. klasse og pc fra 3. klasse, og de undervises i brugen af disse. Der er også fokus på, at de lærer ansvarlig brug af deres devices.
Kreativitet, ideudvikling og innovation
Skolen har stort fokus på, at eleverne skal have mulighed for at arbejde med deres kreativitet. Det er et mål at vise eleverne, at der er mangfoldighed ift. interesser, evner og det faglige, så både det faglige og det kreative bliver respekteret og værdsat lige meget
– Vi har masterclass i 4. og 5. klasse
– Vi har musik, håndværk og design og madkundskab som valgfag i 7. og 8. klasse.
– Talentshow i FO hvert år for 1.-5. klasse
– 3. klasse deltager i samarbejde med kulturskolen, hvor der er fokus på billedkunst og musik
5. klasse laver krybbespil hvert år i kirken
– 6. klasse laver skolekomedie /musical hvert år, hvor der er fokus på replikker, kulisser, backstage og lyd/lys
– 10. klasse har Kreation, hvor de arbejder med mad, musik, sløjd, billedkunst
– To gange om året har vi temadage, hvor eleverne laver kreative ting i forbindelse med jul eller et specifikt tema
Traditioner er vigtige for børn og voksne på Realskolen, da det skaber fællesskab og samhørighed.
Skolen til fremtiden
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at vores skole udvikles med henblik på at forberede eleverne til det liv, de vil komme ud til i fremtiden.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at give sproglige kompetencer og samarbejde over kulturelle skel
– at give kompetencer i forhold til teknologiforståelse og teknologietik
– at opfordre til kreativitet, ideudvikling og innovation
Vi er som skole bygget på mange traditioner, som fungerer som fundament for, at vi kan navigere i samfundets behov, så elever får de bedste muligheder i fremtiden.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Sproglige kompetencer og samarbejde over kulturelle skel
Skolen lægger stor vægt på sprogundervisning, og der undervises i engelsk fra 0. klasse. Der er mange traditioner, hvor vi markerer kulturelle dage fra både England og Tyskland. F.eks. Pancake Day, som eleverne i 4. og 8. klasse arbejder med og oplever på egen hånd.
Vi tager på lejrskoler til udlandet i 8., 9. og 10. klasse, hvor der er fokus på sprog og kultur. I 8. klasse tager eleverne til et tysktalende land og i 9. klasse til et engelsktalende land.
Teknologiforståelse og teknologietik
Vi arbejder med programmering og teknologiforståelse fra 0. klasse med Beebots/OSObots. Eleverne lærer at programmere og får en fornemmelse af, hvad det kræver samt øver sig i problemløsning, hvis noget går galt
Eleverne arbejder med iPad fra 0. klasse og pc fra 3. klasse, og de undervises i brugen af disse. Der er også fokus på, at de lærer ansvarlig brug af deres devices.
Kreativitet, ideudvikling og innovation
Skolen har stort fokus på, at eleverne skal have mulighed for at arbejde med deres kreativitet. Det er et mål at vise eleverne, at der er mangfoldighed ift. interesser, evner og det faglige, så både det faglige og det kreative bliver respekteret og værdsat lige meget
– Vi har masterclass i 4. og 5. klasse
– Vi har musik, håndværk og design og madkundskab som valgfag i 7. og 8. klasse.
– Talentshow i FO hvert år for 1.-5. klasse
– 3. klasse deltager i samarbejde med kulturskolen, hvor der er fokus på billedkunst og musik
5. klasse laver krybbespil hvert år i kirken
– 6. klasse laver skolekomedie /musical hvert år, hvor der er fokus på replikker, kulisser, backstage og lyd/lys
– 10. klasse har Kreation, hvor de arbejder med mad, musik, sløjd, billedkunst
– To gange om året har vi temadage, hvor eleverne laver kreative ting i forbindelse med jul eller et specifikt tema
Traditioner er vigtige for børn og voksne på Realskolen, da det skaber fællesskab og samhørighed.
Skolen til fremtiden
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
sikrer at vores skole er en mulighed for så mange elever som muligt uanset
deres sociale baggrund.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at give mulighed for optag for så mange elever
som muligt
–
at have en fleksibel venteliste
–
at hjælpe i forhold til økonomisk trængte
familier
Vi ønsker som skole, at de elever og familier der har lyst
til at være en del af Holbæk Private Realskole, har mulighed for det.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Økonomisk indsats: 30-35
elever får tilskud fra Fordelingssekretariatet
Der er mulighed for ekstraordinært fripladstilskud til
fritidsordning betalt af skolen under hensyntagende til familiens økonomi
og/eller pædagogisk hensyn.
Derudover
kan man ansøge om ekstraordinært fripladstilskud til
skolen under hensyntagende til familiens økonomi.
Vi har et lavt indskrivningsgebyr, som er et engangsbeløb på 75 kr.
Hvis man ikke har økonomisk råderum til at sige ja til en plads på
skolen, beholder man sit nummer på ventelisten i tilfælde af, at ens økonomiske
situation ændrer sig.
Vi hjælper familier med at ansøge kommunen om hjælp til ex.
fodstøvler, kontingent til en fritidsaktivitet etc.
Vi tager gerne imod praktikanter fra
sprogskoler/kommunen/jobcentret, sårbare unge, som kan have det svært på
arbejdsmarkedet.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
sikrer at vores skole er en mulighed for så mange elever som muligt uanset
deres sociale baggrund.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at give mulighed for optag for så mange elever
som muligt
–
at have en fleksibel venteliste
–
at hjælpe i forhold til økonomisk trængte
familier
Vi ønsker som skole, at de elever og familier der har lyst
til at være en del af Holbæk Private Realskole, har mulighed for det.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Økonomisk indsats: 30-35
elever får tilskud fra Fordelingssekretariatet
Der er mulighed for ekstraordinært fripladstilskud til
fritidsordning betalt af skolen under hensyntagende til familiens økonomi
og/eller pædagogisk hensyn.
Derudover
kan man ansøge om ekstraordinært fripladstilskud til
skolen under hensyntagende til familiens økonomi.
Vi har et lavt indskrivningsgebyr, som er et engangsbeløb på 75 kr.
Hvis man ikke har økonomisk råderum til at sige ja til en plads på
skolen, beholder man sit nummer på ventelisten i tilfælde af, at ens økonomiske
situation ændrer sig.
Vi hjælper familier med at ansøge kommunen om hjælp til ex.
fodstøvler, kontingent til en fritidsaktivitet etc.
Vi tager gerne imod praktikanter fra
sprogskoler/kommunen/jobcentret, sårbare unge, som kan have det svært på
arbejdsmarkedet.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der
sikrer at vores skole er en mulighed for så mange elever som muligt uanset
deres sociale baggrund.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
–
at give mulighed for optag for så mange elever
som muligt
–
at have en fleksibel venteliste
–
at hjælpe i forhold til økonomisk trængte
familier
Vi ønsker som skole, at de elever og familier der har lyst
til at være en del af Holbæk Private Realskole, har mulighed for det.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Økonomisk indsats: 30-35
elever får tilskud fra Fordelingssekretariatet
Der er mulighed for ekstraordinært fripladstilskud til
fritidsordning betalt af skolen under hensyntagende til familiens økonomi
og/eller pædagogisk hensyn.
Derudover
kan man ansøge om ekstraordinært fripladstilskud til
skolen under hensyntagende til familiens økonomi.
Vi har et lavt indskrivningsgebyr, som er et engangsbeløb på 75 kr.
Hvis man ikke har økonomisk råderum til at sige ja til en plads på
skolen, beholder man sit nummer på ventelisten i tilfælde af, at ens økonomiske
situation ændrer sig.
Vi hjælper familier med at ansøge kommunen om hjælp til ex.
fodstøvler, kontingent til en fritidsaktivitet etc.
Vi tager gerne imod praktikanter fra
sprogskoler/kommunen/jobcentret, sårbare unge, som kan have det svært på
arbejdsmarkedet.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at skolens elever har de bedste muligheder for at udvikle sig uanset deres udgangspunkt.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at sikre os et ansvarligt optag af elever
– at skabe udviklingsmuligheder for både fagligt stærke og svage elever
– at være klar til at hjælpe elever, der har brug for støtte i en kortere periode
Vi kan som skole bidrage til elevernes udvikling som reflekterende og nysgerrige medmennesker.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Tidlig indsats i førskole og 0. klasse
Forældrene udfylder et skema, når de søger om optagelse, hvor de beskriver deres barns styrker samt de udfordringer, som deres barn har brug for støtte og hjælp til. Vi har møde med forældrene og overleveringsmøder med børnehaverne, så vi sikrer det bedste udgangspunkt for at tage imod hvert enkelt barn. Vi snakker om hvilke indsatser der har været i børnehaven. Når eleven starter i førskole, bliver eleven mødt hvor de er. Der kan være tilknyttet en støtteperson til eleven efter behov.
Vi har forskellige hjælpemidler i form af dimseting, særlige stole, høreværn mm., som vi kan tilbyde i undervisningen.
Masterclass
På Holbæk Private Realskole giver vi børn plads til at dyrke det, de brænder for. Derfor har vi på 4. og 5. årgang masterclass, hvor engagerede lærere deler en passion med eleverne. I masterclass kan man vælge at beskæftige sig med friluftsliv, dans, læseklub, sport, fysik og kemi og håndværk og design. Fagområderne varierer efter børnegruppen og undervisernes interesser og faglighed.
På masterclassholdene har vi ressourcer og mulighed for at gå ud over rammerne for den almindelige undervisning. Vi kan gå i dybden med et område og brede det ud. Eleverne har mulighed for at fordybe sig i et område, der ikke er fagfagligt.
”Skoven”
På skolen er der indrettet et lokale, hvor børn med behov for rolige omgivelser og afslapning kan opholde sig fra morgenstunden, ved afleveringer og inden timestart, i frikvartererne samt ved særlige begivenheder på skolen, som f.eks. fastelavn. Dette er efter aftale med klasselæreren. Der er tilknyttet voksne fra ressourceteamet, der har opsyn med børnene, og som kan støtte op om og hjælpe med at skabe den ro, som det enkelte barn har brug for. Der er mulighed for at tegne, læse, spille lydløse spil, lave perleplader eller blot slappe af i nogle af vores sækkepuder eller i sofaen. Derudover er det muligt for børn med særlige behov at benytte rummet, hvis dennes ressourceperson/lærer vurderer, at der er behov for ro omkring barnet i undervisningstimerne. Der er yderligere ved at blive etableret et rum til de større børn 6.-10. klasse, som skal fungere efter stort set samme princip.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at skolens elever har de bedste muligheder for at udvikle sig uanset deres udgangspunkt.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at sikre os et ansvarligt optag af elever
– at skabe udviklingsmuligheder for både fagligt stærke og svage elever
– at være klar til at hjælpe elever, der har brug for støtte i en kortere periode
Vi kan som skole bidrage til elevernes udvikling som reflekterende og nysgerrige medmennesker.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Tidlig indsats i førskole og 0. klasse
Forældrene udfylder et skema, når de søger om optagelse, hvor de beskriver deres barns styrker samt de udfordringer, som deres barn har brug for støtte og hjælp til. Vi har møde med forældrene og overleveringsmøder med børnehaverne, så vi sikrer det bedste udgangspunkt for at tage imod hvert enkelt barn. Vi snakker om hvilke indsatser der har været i børnehaven. Når eleven starter i førskole, bliver eleven mødt hvor de er. Der kan være tilknyttet en støtteperson til eleven efter behov.
Vi har forskellige hjælpemidler i form af dimseting, særlige stole, høreværn mm., som vi kan tilbyde i undervisningen.
Masterclass
På Holbæk Private Realskole giver vi børn plads til at dyrke det, de brænder for. Derfor har vi på 4. og 5. årgang masterclass, hvor engagerede lærere deler en passion med eleverne. I masterclass kan man vælge at beskæftige sig med friluftsliv, dans, læseklub, sport, fysik og kemi og håndværk og design. Fagområderne varierer efter børnegruppen og undervisernes interesser og faglighed.
På masterclassholdene har vi ressourcer og mulighed for at gå ud over rammerne for den almindelige undervisning. Vi kan gå i dybden med et område og brede det ud. Eleverne har mulighed for at fordybe sig i et område, der ikke er fagfagligt.
”Skoven”
På skolen er der indrettet et lokale, hvor børn med behov for rolige omgivelser og afslapning kan opholde sig fra morgenstunden, ved afleveringer og inden timestart, i frikvartererne samt ved særlige begivenheder på skolen, som f.eks. fastelavn. Dette er efter aftale med klasselæreren. Der er tilknyttet voksne fra ressourceteamet, der har opsyn med børnene, og som kan støtte op om og hjælpe med at skabe den ro, som det enkelte barn har brug for. Der er mulighed for at tegne, læse, spille lydløse spil, lave perleplader eller blot slappe af i nogle af vores sækkepuder eller i sofaen. Derudover er det muligt for børn med særlige behov at benytte rummet, hvis dennes ressourceperson/lærer vurderer, at der er behov for ro omkring barnet i undervisningstimerne. Der er yderligere ved at blive etableret et rum til de større børn 6.-10. klasse, som skal fungere efter stort set samme princip.
Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at skolens elever har de bedste muligheder for at udvikle sig uanset deres udgangspunkt.
Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:
– at sikre os et ansvarligt optag af elever
– at skabe udviklingsmuligheder for både fagligt stærke og svage elever
– at være klar til at hjælpe elever, der har brug for støtte i en kortere periode
Vi kan som skole bidrage til elevernes udvikling som reflekterende og nysgerrige medmennesker.
Eksempler fra Holbæk Private Realskole:
Tidlig indsats i førskole og 0. klasse
Forældrene udfylder et skema, når de søger om optagelse, hvor de beskriver deres barns styrker samt de udfordringer, som deres barn har brug for støtte og hjælp til. Vi har møde med forældrene og overleveringsmøder med børnehaverne, så vi sikrer det bedste udgangspunkt for at tage imod hvert enkelt barn. Vi snakker om hvilke indsatser der har været i børnehaven. Når eleven starter i førskole, bliver eleven mødt hvor de er. Der kan være tilknyttet en støtteperson til eleven efter behov.
Vi har forskellige hjælpemidler i form af dimseting, særlige stole, høreværn mm., som vi kan tilbyde i undervisningen.
Masterclass
På Holbæk Private Realskole giver vi børn plads til at dyrke det, de brænder for. Derfor har vi på 4. og 5. årgang masterclass, hvor engagerede lærere deler en passion med eleverne. I masterclass kan man vælge at beskæftige sig med friluftsliv, dans, læseklub, sport, fysik og kemi og håndværk og design. Fagområderne varierer efter børnegruppen og undervisernes interesser og faglighed.
På masterclassholdene har vi ressourcer og mulighed for at gå ud over rammerne for den almindelige undervisning. Vi kan gå i dybden med et område og brede det ud. Eleverne har mulighed for at fordybe sig i et område, der ikke er fagfagligt.
”Skoven”
På skolen er der indrettet et lokale, hvor børn med behov for rolige omgivelser og afslapning kan opholde sig fra morgenstunden, ved afleveringer og inden timestart, i frikvartererne samt ved særlige begivenheder på skolen, som f.eks. fastelavn. Dette er efter aftale med klasselæreren. Der er tilknyttet voksne fra ressourceteamet, der har opsyn med børnene, og som kan støtte op om og hjælpe med at skabe den ro, som det enkelte barn har brug for. Der er mulighed for at tegne, læse, spille lydløse spil, lave perleplader eller blot slappe af i nogle af vores sækkepuder eller i sofaen. Derudover er det muligt for børn med særlige behov at benytte rummet, hvis dennes ressourceperson/lærer vurderer, at der er behov for ro omkring barnet i undervisningstimerne. Der er yderligere ved at blive etableret et rum til de større børn 6.-10. klasse, som skal fungere efter stort set samme princip.