Samfundsløftet – Skolen som forebyggende indsats

Vi har som målsætning at have aktiviteter og indsatser, der sikrer at vores skole har fokus på elevernes og klassernes trivsel, så vi kan være en del af at forbygge problemer, der har konsekvenser for individet og samfundet.

 

Vores aktiviteter og indsatser koncentrerer sig f.eks. om:

          at arbejde med klassernes trivsel for at forebygge mistrivsel

          at arbejde med elevernes trivsel for at forebygge mistrivsel

          at samarbejde med forebyggende instanser

 

Vi kan som skole bidrage til, at flere børn trives og har en god psykisk og fysisk sundhed i samarbejde med eleverne selv og deres forældre.

 

Eksempler fra Holbæk Private Realskole:

Spot på trivsel

Vi har pædagoger i alle klasser fra 0.-4.kl. Pædagogerne er fast tilknyttet en klasse og har, afhængig af alder, 5-9 timer ugentlig i klassen. Der varetages både faglig støtte såvel som pædagogisk støtte i forhold til enkelte børn eller større sociale kontekster.  

Vi sætter særligt fokus på klassernes og elevernes trivsel i klassens tid, som er på skemaet hver uge. Derudover har vi hvert år en trivselsdag, hvor eleverne er sammen på tværs af klasser og årgange. Her åbner vi børnenes øjne for, at de kan have andre venner end deres egen klasse. Nye venskaber og relationer kan dannes. Det er også her, vi gennemfører en trivselsundersøgelse, så lærerne får et samlet billede af, hvad der kan fokuseres på.

Denne suppleres med individuelle elevsamtaler.

 

Særlig indsats

Skolen har forskellige muligheder for at gøre en særlig indsats for trivslen.

Vi har et kvalificeret ressourceteam, som koordinerer og varetager særlig støtte som børn eller klassemiljøer kan have brug for i perioder.

Derudover har vi ”Skoven”, som er et tilbud til børn som af forskellige årsager har brug for ro i frikvarter eller ved særlige dage. Her kan man sidde med andre børn og personale, som sørger for en god og rolig stemning.

 

Samarbejde med forældrene

Vi har skole-hjem-samtaler 2 gange om året. Vi ønsker god og åbning kommunikation med forældrene og vi vægter samarbejdet højt.  

Derudover arbejder vi med ”forælderfiduser”. Det sikrer, at der afholdes nogle klassearrangementer i løbet af året. Godt samarbejde blandt forældre smitter af til børnene..

Der er lukket for kommentarer.